:ویژه ها 
شیوه صحیح طرح سوالات لیسنینگ برای زبان انگلیسی پایه نهم
دبیران محترم زبان متوسطه اول. هیچکدام از ما شکی در تاثیر آزمونها بر روش تدریس دبیران نداریم.
ادامه ...
Best Practices for Teaching GRAMMAR
بهترین شیوه آموزش گرامر چیست؟ اهمیت form, meaning, use هر کدام چقدر است؟ به چه ترتیبی بهتر است مطالب گرامر به زبان آموز ارائه شود؟ مقاله جدید دکتر شهاب اناری را بخوانید.
ادامه ...
five tips to foster autonomy in the classroom
همکاران عزیز! دبیران محترم زبان. دوست دارید دانش آموزانتان به حضور در  کلاس علاقه مند تر باشند؟
ادامه ...
:مطالب آموزشی
تاریخ: 1394/03/04
مثبت 3 و منفي 3 براي گروه مولفان زبان خارجي دفتر تاليف

مثبت 3 و منفي 3 براي  گروه مولفان زبان خارجي دفتر تاليف
چرا با اين همه سال خواندن درس زبان در مدارس و دانشگاه، خروجي کار آنچنان که بايد نيست و اغلب فارغ التحصيلان مدارس و دانشگاههاي ما نمي توانند مکالمات خيلي ساده را به زبان انگليسي انجام دهند؟

  مثبت 1: بارقه اميد -  تغيير کتابهاي درسي متوسطه اول و تاليف کتابهاي زبان انگليسي با رويکرد ارتباطي (communicative approach) بارقه اميدي بود در دل هر ايراني که سالها با خود مي انديشيد: "چرا با اين همه سال خواندن درس زبان در مدارس و دانشگاه، خروجي کار آنچنان که بايد نيست و اغلب فارغ التحصيلان مدارس و دانشگاههاي ما نمي توانند مکالمات خيلي ساده را به زبان انگليسي انجام دهند؟" مولفان جديد گروه زبان دفتر تاليف که اشکال را در رويکرد آموزشي قديمي (اصطلاحا GTM يا همان رويکرد گرامر –ترجمه) تدريس زبان مي ديدند، با تاليف سري کتابهاي Prospect در متوسطه اول دوره جديدي را بر اساس رويکرد ارتباطي (CLT) که اساسش ارتباط معنادار و فعالانه است آغاز کردند. دورنماي آموزش زبان در اين برنامه اين بوده و هست که زبان آموز بتواند با تقويت مهارت هاي چهارگانه (speaking / listening / writing / reading) ارتباط فعال و موثري را در زبان خارجي برقرار کند.
منفي 1: يک غيرممکن - طبق اسناد بالادستي از جمله برنامه درسي ملي و .... آموزش زبان خارجي در برنامه درسي مدارس در حد 2 ساعت در هفته در نظر گرفته شده است که عملا اجراي رويکرد ارتباطي با اين ميزان برخورد زباني (exposure) در هفته غير ممکن است. اين را بنده نمي گويم. پروفسور جک سي ريچاردز (يکي از بزرگان آموزش زبان در سطح جهاني) که چندي پيش در قالب همايشي از ايران ديدن کرده بودند، در پاسخ به سوال يکي از حضار اين مساله را به صراحت اعلام کردند.
مثبت 2: يک سيني کامل -  ارائه پکيج آموزشي به جاي کتاب، راهکاري بسيار حرفه اي و روز آمد در ارائه کتابهاي درسي Prospect بود که مولفان محترم در نظر گرفتند. ارائه کتاب کار و نيز راهنماي معلم به نوعي دانش آموز و دبير را از سردرگمي نجات مي داد. اجراي کارگاههاي آموزشي توسط تيم مولفان و سرگروههاي آموزش ديده توسط ايشان هم يک نوع آموزش مستمر بود.
منفي 2: ابداعات عجيب -  رويکرد کتابهاي هفتم و هشتم عملا رويکرد ارتباطي با تکيه بر نقشهاي زباني است (functional notional) اما حذف گرامر از کتابهاي هفتم و هشتم روشي منحصر به فرد و خلاف روتين کتابهاي آموزشي جهاني بود که اشکالات بزرگي در آموزش ايجاد مي کرد. در عين حال، تکيه بر توليد نوشتاري (production) در حد کلمه براي سال هفتم و در حد عبارت براي سال هشتم، روشي نوين و عجيب بود که در کتابهاي رايج و معتبر انتشاراتهاي جهاني سابقه ندارد. به عبارت ديگر، زبان آموز قرار نبود در سال هفتم و هشتم يک "جمله" به زبان انگليسي بنويسد. علاوه بر اين، کتاب درسي، کتاب کار و راهنماي معلم به نوعي با نوع سوالات امتحاني ابتدايي توصيه شده مولفان هماهنگي نداشت. به اين معنا که تاکيد مولفان روي آزمون سازي فعاليت محور (task-based) با ويژگيهاي تخصصي direct / performance-based / real-life بود در حالي که تمرينات کتاب کار نمونه هايي ديگر و بعضا Indirect را ارائه مي کرد. البته مولفان محترم در چرخشي (به جا و درست به زعم بنده) شکل آزمونها را تغيير دادند که در زير اشاره مي کنم.
 
مثبت 3: چرخش به موقع - مولفان دفتر تاليف انتقادها و پيشنهادهاي دبيران و کارشناسان را شنيدند و شکل آزمونها را تغيير دادند تا هر چه بيشتر مطابق با استانداردهاي جهاني شود. تا آزمونها هر چه بيشتر عيني (objective) باشد و ويژگيهاي validity / reliability آنها که از شاخصه هاي آزمونهاي استاندارد است، افزايش يابد. در اين راستا سراغ سبک سوالات آزمونهاي کمبريج از جمله KET رفتند، که به زعم بنده، الگو برداري درست از تجربيات موفق چند دهه کشورهاي غربي در اين زمينه، حرکتي به جا و سنجيده است.
 
منفي 3: پدرسالاري -  مولفان محترم با بستن دست و بال دبيران و مولفان کتابهاي آموزشي، يک جور مونوپولي در کار آموزش ايجاد کرده اند و با تاييد برخي روشهاي تدريس، بعضي کتابها و انتشاراتهاي خاص به نوعي ذهنيتهاي منفي در بين بسياري از دست اندرکاران حيطه آموزش به وجود آورده اند. به طوري که برخي دبيران از ترس برچسب خوردن، قادر به کوچکترين خلاقيتي هنگام تدريس نيستند و بعضي مولفان از ترس خوردن دست سنگين رد دفتر تاليف، تجربه موفق سالها تاليف خود را در ابهام مي بينند. کاش مولفان محترم به جاي ورود به جزييات کاري دبيران و مولفان، زمينه را براي تجربه کردن و رقابت سالم باز مي گذاشتند تا هم دبيران بتوانند بهترين روش شخصي (eclectic approach) را در آموزش و هم مولفان بهترين خلاقيت خود را براي تاليف محتواي جذاب آموزشي به کار برند.
 
سخني با دبيران زبان متوسطه اول: بنده شخصا با تصميم مولفان محترم دفتر تاليف براي استانداردسازي آزمونها به شدت موافقم و از آن حمايت مي کنم. سناريونويسي با دستورالعمل فارسي (سبک قبلي توصيه شده در دفتر تاليف) براي آزمونها را نمي پسندم و در عين حال آزمونهاي استاندارد به سبک KET را مغاير با CLT نمي دانم. عزيزان، آزمونهاي ما 40 نمره دارد که فقط 10 نمره آن بخش reading-writing است که در سبک جديد حالت indirect پيدا کرده است (که البته Indirect بودنش مزاياي بسياري دارد که در بالا اشاره شد). 30 نمره ديگر يعني سه چهارم بقيه نمره، همان بخش listening / speaking است که کاملا با رويکرد CLT هماهنگ است و اگر ما ذهن خود را آموزش دهيم تا با نگاه جديد به شيوه جديد آزمونها نگاه کنيم، هم هدف دوستان دفتر تاليف در استانداردسازي رعايت مي شود و هم ما دستاورد خوب CLT را از کف نخواهيم داد.
 
دکتر شهاب اناري – مدرس زبان انگليسي در مدارس و دانشگاه ها – مولف کتابهاي آموزشي – داراي مدرک TESOL از کانادا









بازگشت به صفحه آخرین مطالب




 
No articles match criteria.
Home Page تهران، خیابان انقلاب اسلامی ، خیابان فخر رازی ، خیابان شهید وحید نظری،پلاک 59، مبتکران
Home Page  021-61094000  Home Page  editor@Mobtakeran.com
پرسش جدید  :: تماس با ما  :: مبتکران  :: فروشگاه
ورود به پرتال ::  ثبت نام
Copyright 2014 © Mobtakeran
Powered By Parsian